De content (oftewel de teksten, afbeeldingen en andere visuals) op je website zijn in feite de basis voor je gehele SEO campagne. De woorden die je gebruikt in je teksten en in de titels van andere elementen moeten zoekmachines namelijk vertellen wat er op jouw website te vinden valt. Als je niet de juiste zoektermen in je content verwerkt hebben zoekmachines zoals Google geen idee bij welke zoekopdrachten ze jouw website moeten tonen.

 

Veel ondernemers onderschatten het belang van goede SEO content, met als gevolg dat ze heel slecht vindbaar zijn en weinig bezoekers trekken. Werk aan de winkel dus!

 

Het optimaliseren van je content

Als je beter vindbaar wilt zijn in Google is het zaak dat je allereerst de teksten op je website herschrijft. Je kunt daarvoor natuurlijk een SEO tekstschrijver inschakelen, maar als je daar geen budget voor hebt kun je ook zelf een poging wagen. Het belangrijkste is dat je er de juiste zoektermen voldoende in verwerkt, ofwel in de titels en tussenkoppen, en zo’n 1,5% in de rest van de lopende tekst. Maar hoe kom je er achter welke zoektermen goed zijn om te gebruiken? Dit doe je door een zoekwoordenonderzoek te doen. Er zijn verschillende online tools en programma’s waar je dat mee kunt doen. Even googelen levert je voldoende resultaten op. Een zoekwoordenonderzoek laat je zien wat (ongeveer) het zoekvolume is op de voor jou relevante termen, en hoeveel concurrentie er op zit. Met andere woorden: hoe groot de kans is dat je met teksten die gebaseerd zijn op deze zoektermen bezoekers naar je website trekt.

 

Het belang van een interne linkstructuur

Tijdens het schrijven van de teksten is het heel belangrijk om rekening te houden met interne links. Dit zijn links die binnen je website naar andere pagina’s verwijzen. De reden dat je deze wilt gebruiken is om bezoekers als het ware door je website te sturen en constant suggesties geeft voor andere, interessante content. Bovendien vertel je ook Google zo welke pagina’s het belangrijkst zijn binnen je website. Hoe meer je naar een pagina linkt, hoe belangrijker zoekmachines hem zullen vinden. Datzelfde geldt natuurlijk voor hoe meer backlinks ernaar verwijzen vanuit andere websites, maar deze vorm van linkbuilding is een geheel ander aspect van je SEO campagne.

 

Off page content

De content die op je website staat noemen we on page content. Alle content die jij geschreven hebt of die anderen geschreven hebben, waar een link naar jouw website in staat, noemen we off page content. Als je aan linkbuilding doet is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat er relevante anchorteksten worden gebruikt om naar de diverse pagina’s binnen je website te linken. Aan de hand van deze anchorteksten bepalen zoekmachines namelijk ook welke websites (of pagina’s) belangrijk zijn om te tonen bij bepaalde zoekopdrachten. Ingewikkelder dan het lijkt, niet? Als je het lastig vindt er zelf mee aan de slag te gaan kun je dus beter die SEO tekstschrijver inschakelen. Deze zal je helpen bij het optimaliseren van je content.